søndag 6. september 2009

Kort oppsummering etter en kveld som blogger

I kveld har jeg prøvd å orientere meg litt i ukjent terreng. Jeg er en blodfersk blogger, så her har jeg mye å gå på! Læringskurven er bratt, og jeg har allerede lært mye nytt. For eksempel hvordan jeg oppretter nytt innlegg. Mitt innlegg nummer to, havnet som kommentar under det første... Jeg forstår godt hvordan lite datakyndige lærere har det. Ikke alle tar sjansen på å knotte i vei, og da er det fort å gi opp. (Men det skal ikke jeg! Jeg har fortsatt stor tro på at dette skal bli artig). Kanskje jeg skal bruke erfaringa fra i kveld til å forstå hvordan en traust, norsk lærer lett kan miste motet når dataspøkelset truer bak den interaktive tavla...Det man trenger er kanskje tid til prøving og feiling? Kanskje helst sammen med kollegaer med peiling?

Mye tyder på at det er på tide å ta kveld... Søndagen og helga nærmer seg slutten. Jeg gleder meg til fortsettelsen på livet som blogger!

2 kommentarer:

  1. Ja, så er vi gang. Du er inne på noe når du sier at det skal mot til å hive seg utpå, men den som intet våger intet vinner...hvordan få det til i et helt personale, eller klasse for den del? Tror det er en omfattende jobb,men kjempeviktig.
    I et ledelsesperspektiv vil det kanskjevære å ha tenkt igjennom hvordan man innfører nye ting..lærende org.prinsipp eller...vi har fått til noe positivt ved å gå nøye igjennom hvordan vi har møter hos oss. Hvem sier hva, hvor og hvordan.Store fellesmøter kan bli utrolig lite nyttige. Og så må ledelsen tørre å gå litt på trynet...

    SvarSlett
  2. Hei Siss! Så fint at du tok deg tid til å lese bloggen min!
    Du er absolutt inne ved problemets rot når du spør hvordan man skal få et helt kollegium til å ta teknikken i bruk. Vi har brukt mye tid hos oss både på kollegaveiledning og kurs. De fleste har blitt flinke, særlig innenfor bruken av LMS, men det er fortsatt noen få som henger etter. Det handler i tillegg til kompetanse, også om vilje, har jeg en mistanke om. Og den som ikke vil, den skal... Dette gjelder jo faktisk et likeverdig tilbud til alle skolens elever. Vi har en ny fronter-plan denne høsten, og det blir kjempeviktig å evaluere underveis hvordan planen fungerer. (Jfr. Kompendiet s 5, ITU Monitor, om kjennetegn på en lærende organisasjon). Da får jeg også en ekstra mulighet til oppfølging av etternølerne.

    SvarSlett